Mașini mici, oportunități mari! (P)

 

Mini-mașinile electrice demarează în trombă! Progresul tehnologiei de fabricare a bateriilor, împreună cu supra-aglomerarea orașelor mari și mici aduc în discuție din ce în ce mai des un subiect ce până de curând nu era decât o glumă: mașinile electrice de dimensiuni reduse, proiectate exclusiv pentru utilizarea urbană. Cine a jucat măcar o singură partidă de golf în viața lui va înțelege la ce mă refer. O mașinuță deloc mai mare decât cea care ne plimbă silențios și calm între două găuri ar putea în curând să ne ducă la serviciu, la supermarket sau chiar la cinematograful de la periferia orașului. Trebuie să precizăm că ultimul exemplu este rezervat strict celor mai curajoși!

După toate probabilitățile, o nouă generație de vehicule electrice este pe cale să ia în stăpânire orașele din lume. Astăzi avem un puternic exemplu în China, campioana momentului în ce privește electrificarea, dar ceea ce ne atrage cu adevărat atenția este disponibilitatea Statelor Unite ale Americii și a Europei de a se interesa de acest tip inovativ de transport. Pe fondul luptei pentru o viață mai sustenabilă, răspunsul mini-industriei auto pare destul de potrivit, mai cu seamă dacă ne raportăm la segmentul domestic. Cu un cost de achiziție accesibil, o asigurare la fel de accesibilă obținută de la PrestigeAsig.ro și cu niște costuri de întreținere și operare cum nici cei mai optimiști nu ar visa, industria auto a început producția unor vehicule urbane mici, de maxim două locuri, protejate de vreme la cel mai elementar nivel. Și deja aceste mașinuțe nu mai atrag privirile în Asia de Sud Est, câștigă popularitate în Europa și pun America pe gânduri!

Dacă își va atinge scopul și va cucerii Europa, această invazie ar trebui să fie binevenită. Dimensiunea redusă și utilizarea eficientă a spațiului acestor mini-mașini ar putea rezolva două dintre cele mai mari provocări ale transportului modern: reducerea numărului deceselor cauzate de accidentele rutiere și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Disponibile într-o gamă variată de forme și dimensiuni, aceste dispozitive de mobilitate urbană în miniatură ar putea să ajute societatea Europeană să se elibereze de dependența sa distructivă, costisitoare și nocivă de automobil.

Dar această poveste poate să devină realitate numai în scenariul în care orașele, prin reprezentanții săi, le oferă condițiile necesare operării în siguranță și în primul rând în mod legal. Pentru ca acest tip de vehicule să își atingă potențialul este nevoie de o corelare la nivel European al politicilor, atât la nivel guvernamental cât și la nivel local.

Dinamica  pieței actuale de astfel de vehicule aduce și nebănuite provocări birocratice. Noi modele apar în fiecare lună, un exemplu fiind bijuteria producătorului Israeli City Transformer ce a lansat recent un model cu două locuri care își poate ajusta distanța dintre axele roților funcție de spațiul disponibil pe carosabil. Din punct de vedere tehnologic este o adevărată minunăție, din punct de vedere al reglementărilor legale este o provocare care momentan nu poate fi încadrată nicăieri, în foarte multe state ale lumii. Din acest motiv este esențială conlucrarea industriei auto cu guvernele, pentru că împreună este mai ușor să găsești răspunsuri la astfel de provocări.

Și chiar dacă această industrie a fost atacată de un număr impresionant de companii ce până de curând nu avea nimic în comun cu transporturile, diversificând oferta ca niciodată în istorie, avem totuși și un număr de elemente comune ce pot definii industria: cultura actuală a mini-vehiculelor beneficiază de propulsie electrică, cu baterii care pot fi încărcate la priză, nefiind necesare stațiile speciale de încărcare. Sunt semnificativ mai mici, mai ușoare și mai lente decât mașinile tradiționale. O mare parte a acestor mini-vehicule sunt limitate la 40km/h, dar sunt și exemplare care pot ajunge la 100km/h.

Anecdotic, aceste micro-vehicule își au rădăcini în zorii erei automobilelor. Este de notorietate faptul că în primii ani ai industriei a fost o luptă între mașinile electrice și cele pe benzină, conjunctura oferind celor din urmă șansa dezvoltării până la nivelul actual. Apoi, după cel de-al Doilea Război Mondial, când economia mondială era devastată iar penuria de combustibil făcea și ea viața foarte grea, industria auto a răspuns prin punerea pe piață a unui val de mașini minuscule, dar foarte economice. După anii 1960 acestea au dispărut, dar segmentul a rezistat în Asia. În Japonia ele reprezintă și astăzi un segment important, întâlnit cu precădere în orașele aglomerate.

Aceste micro-vehicule nu au găsit, cel puțin pentru moment, drumul către piața Europeană, dar Elvețienii de la Microlino a lansat de curând un model nou, electric, cu un design retro ce amintește de modelul Isetta de la BMW, produs în 1950. Disponibil pentru moment doar în Țara Cantoanelor, aceștia și-au deschis deja listele pentru cumpărătorii din Germania. Cu un preț de achiziție de 15.000Euro această simpatică ascuțitoare cu ochi are deja un succes comercial remarcabil, intenția de cumpărare depășind așteptările producătorului. La Paris și în alte mari orașe din Franța lumea întoarce privirile după Ami, micuțul roboțel al celor de la Citroen, iar francezii și-au pus în cap să-și ducă micro-vehiculul peste ocean. Bănuim că au aflat că în Statele Unite legalitatea conducerii acestui tip de vehicule variază foarte mult, de la stat la stat. Dar setul de cerințe minimale impune o serie de caracteristici precum centurile de siguranță, luminile de semnalizare, oglinzile laterale și luminile de frână. La acestea se adaugă bineînțeles înregistrarea, asigurarea și deținerea unui permis de conducere valabil! Surse din cadrul producătorului ne-au dezvăluit că principalele ținte pe piața Nord-Americană sunt orașele mari, precum San Francisco, New York sau Los Angeles, iar o politică de advertising și de marketing potrivită ar putea produce o surpriză de proporții pe bulevardele acestor orașe!


⏩ Vezi toate emisiunile Antena Stars, online, pe AntenaPlay >>> https://s.a1.ro/AQsSDVc

facebook whatsapp twitter pinterest